Wil je ook meer coachend leiderschap?

Directief of sturend leiderschap zit er bij veel managers en/of directeuren nog steeds in. Ergens wil je misschien wel wat opschuiven en/of veranderen naar meer coachend leiderschap, echter weet je niet precies hoe. Ga het gewoon ervaren door het te doen. En als je er al mee was begonnen ga het dan vaker doen. Je zult zien dat dit uiteindelijk zijn vruchten af gaat werpen en dat jullie een sterker team worden.

Wat betekent coachend leiderschap eigenlijk?
Coachend leiderschap betekent niets anders als zorgen dat je medewerkers het beste uit zichzelf halen. Als manager geef je ze voldoende autonomie, zodat ze zelfstandig hun doelen kunnen realiseren. Het is belangrijk dat ze zich blijven ontwikkelen en dat je er voor ze bent als ze je nodig hebben. Dit werkt alleen als je goed naar hun behoefte luistert, ze beter leert kennen, maar ook duidelijk je verwachtingen communiceert.

Ook voor coachend leiderschap geldt dat je zo nu en dan zal moeten sturen of bijsturen om je doelen te kunnen realiseren. Het uitgangspunt blijft wel coachend leiderschap.

Belangrijkste kenmerken voor coachend leiderschap zijn:

Ken je teamleden
Het is heel belangrijk om je mensen goed te leren kennen, te weten wat hen drijft en motiveert. Laat ze maar uitspreken waar ze gelukkig van worden in het werk en welke vaardigheden ze willen ontwikkelen. Wat ze van jou als manager verwachten, wat hun ambities zijn en wat er speelt bij ze. Streef vervolgens naar een taakverdeling die voor iedereen goed werkt, ook naar een omgeving waar men zich prettig voelt.

Een Drijfverentest kan vervolgens een goed middel zijn om samen te onderzoeken wat de ander motiveert. Ook hoe we elkaar als team kunnen versterken. Het is voor jou als manager ook een krachtig aansturingstool.

Werk volgens de feedback regels
In de communicatie met je medewerkers is het belangrijk om je aan de feedbackregels te houden. Voor het geven van feedback betekent dit: van te voren doel bepalen, positief beginnen, geen betweter zijn, checken of de ontvanger je begrijpt, een open houding aannemen en je moet je inleven in de ander. Als ontvanger van feedback betekent het: wat doe je ermee, in welk perspectief plaats je het en denk er over na wat de ander zegt.

Biedt voldoende autonomie en verantwoordelijkheden
Autonomie betenekt zelfbeschikking en is vrij van externe aansturing. Autonomie vergroot de prestaties en motivatie van je medewerkers. Hoe pak je dit dan aan? Het begint met het stimuleren van meer zelfsturing en eigenaarschap. Bij zelfsturing spreek je duidelijke kaders af waarbinnen je medewerkers zich vrij kunnen bewegen.

Eigenaarschap is jezelf ergens over ontfermen en daarbij de volle verantwoordelijkheid nemen. Eigenaarschap gaat over je eigen ontwikkeling of over het geleverde werk. Zelfsturing en eigenaarschap zijn beide belangrijke aspecten van autonomie.

Als team draag je vervolgens samen de verantwoordelijkheden voor de resultaten.

Open en transparant communiceren en houd de verbinding
Als leidinggevende is het belangrijk open te communiceren over de gestelde doelen en duidelijk je verwachtingen uit te spreken. En betrek je team zoveel mogelijk bij de besluitvorming.

Wat doe je eraan om nu in verbinding te blijven en de betrokkenheid te behouden? Er zijn verschillende werkvormen die hieraan bijdragen. Zoals een dagelijkse check-in aan het begin van de dag, een quiz, een ontspannen virtueel koffiemomentje of een chatgroep.

Tip
Je vind ook een uitgebreid artikel over de manager van de 21ste eeuw in ons online magazine

Twee quotes:

“Als je doet wat je altijd al hebt gedaan, zul je ook krijgen wat je altijd al hebt gekregen. Wanneer je datgene wat je wilt hebben niet krijgt, doe dan iets anders.” – Richard Bandler, Amerikaans psycholoog en medegrondlegger van het NLP

“Hij of zij die beslist en zich wel eens vergist, brengt meer geld in de kist, dan de perfectionist, die de boot heeft gemist”

maakt organisaties, teams en medewerkers gelukkiger en succesvoller!

Aangesloten bij Nobco en Noloc

Contact

Instagram