Patrick Lencioni omschrijft ze in het boek ‘De 5 frustraties van teamwork’. Dit is een bekend boek & wordt door management goeroes ook vaak benoemd. Ik herken deze 5 ook zeker vanuit mijn eigen praktijkervaring & door de feedback die ik van teams terugkrijg. Ook hier geldt dat samenwerking & verbinding bijzonder belangrijk zijn voor het succes van je bedrijf.
1. Afwezigheid van vertrouwen
Vertrouwen is extreem belangrijk voor een team. Als er geen vertrouwen is ontstaan er veel problemen.
Vertrouwen is het fundament voor alles. Maar hoe bouw je vertrouwen op?
Je kunt alleen vertrouwen opbouwen in het team, als je je kwetsbaar durft op te stellen & onze weerstand hierin kunnen wegnemen. Dit geldt ook voor de leidinggevende. Durf jezelf te laten zien en ook fouten te maken.
Symptoom: de teamleden verbergen hun zwakheden en fouten.
Oplossing: wees open over wie je bent en wat je bezig houdt.
2. Angst voor confrontaties
Soms is er wel vertrouwen, maar zijn ze nog bang voor confrontaties. In vergaderingen zijn we erg aardig voor elkaar, maar in de wandelgangen wordt er veel geroddeld. Als leidinggevende is het belangrijk om confrontaties zo nu en dan te stimuleren, aangezien dit veel creativiteit, ideeën en oplossingen oplevert. Geef ook hier het goede voorbeeld als leidinggevende.
Symptoom: de teamleden doen poeslief, maar ondertussen roddelen ze over elkaar.
Oplossing: creëer als leidinggevende open discussies en gesprekken.
3. Gebrek aan betrokkenheid
Het komt regelmatig voor dat 1 & 2 goed op orde zijn, maar er geen knopen worden doorgehakt. Het bepalen van duidelijke doelen en prioriteiten is erg belangrijk voor de voortgang. Het is ook belangrijk om afspraken te maken waar iedereen zich aan houdt. De leidinggevende moet ook weer het goede voorbeeld geven hier.
Symptoom: er worden geen beslissingen genomen in het team.
Oplossing: spreek af dat wanneer je samen een besluit neemt, je jezelf en anderen er ook echt aan houdt.
4. Het mijden van verantwoordelijkheid
In bepaalde teams worden er constant excuses aangeboden, vanwege het niet nakomen van afspraken en verplichtingen. De doelen en afspraken moeten helder zijn voor iedereen, zodat iedereen weet waar hij voor verantwoordelijk is. Het laten zien van de progressie is ook erg belangrijk. Dit werkt ook motiverend en je houd je ook sneller aan je afspraken.
Symptoom: de teamleden zeggen veel sorry en verzinnen smoesjes aan de lopende band.
Oplossing: maak doelen, afspraken en progressie zichtbaar in het bedrijf.
5. Te weinig aandacht voor resultaten
Teamleden en leidinggevende hebben vaak moeite om zich te verbinden met de resultaten, aangezien ze bang zijn voor de consequenties als ze niet behaald worden. Het afschuiven en niet verantwoordelijk voelen voor de resultaten geeft dus vaak een probleem. De verborgen agenda’s moeten openbaar worden, anders worden er geen resultaten geboekt.
Symptoom: mensen nemen geen verantwoordelijkheid en schuiven iemand anders naar voren.
Oplossing: heldere doelen afspreken en daar ook eerlijke consequenties aan verbinden